Het nieuwe seizoen begon al goed op zaterdag 2 maart met drie nieuwe wegkapiteins erbij!
Onder begeleiding van Leo van Le Champion, officieel NTFU trainer, volgden Jelle van Mechelen, Peter-Jan en David met succes de opleiding voor wegkapitein.
Proficiat mannen! Op naar veel veilige kilometers voor alle leden van de club.
Het is mooi om te zien dat drie leden bereid zijn om zich in te zetten voor de veiligheid binnen de club. En, we hebben nog twee extra geïnteresseerden die helaas niet konden op de geplande datum. We krijgen binnenkort dus de beschikking over nog twee wegkapiteins.
Daarna was op zondag 3 maart onze openingsrit met aansluitend een clublunch en sleutelmiddag. Maar liefst 40 leden kwamen hierop af. Er waren verschillende afstanden, zodat het voor iedereen een goede seizoenstart was. En, alle afstanden en alle snelheidsgroepen hadden een wegkapitein. Een zeer geslaagde vuurdoop voor onze nieuwe wegkapiteins!
Natuurlijk met een koffiestop onderweg voor de Jan Calis groep. Zij moesten bijkomen van een lekke band en de daardoor opgelopen achterstand.
Door de verschillende starttijden kon iedereen tegelijk aan tafel voor de clublunch. Met de eerste (racefiets)kilometers in de benen genoten de deelnemers van een goed verzorgde lunch. Tja, dat kan je wel aan Ria en Tjebbe overlaten, bij de uitvoering ondersteund door Martin Visser! Huisgemaakte erwtensoep of minestronesoep. Heerlijk!
Na de lunch vond onze allereerste sleutelmiddag plaats. Bedoeld om de fiets in optimale conditie te brengen voor het seizoen. Met:
- vooraf een analyse van wat er allemaal moet gebeuren aan de fiets;
- een inkoopadvies (wat moet je kopen aan onderdelen om je fiets optimaal voor te bereiden op het fietsseizoen) bijvoorbeeld: cassette, ketting, banden, remblokken, stuurlint, etc.;
- hulp en advies bij die inkopen;
- professionele begeleiding bij het onderhoud aan je fiets.
De analyse vanaf foto’s werkte niet in alle gevallen 100%. Op een foto zien dingen er soms anders uit dan in het echt. Onder de deskundige begeleiding en met professioneel gereedschap werd een flink aantal kettingen vervangen, derailleurs afgesteld, kabels vervangen, etc. Sommige problemen bleken groter dan voorzien. Versleten trapaslagers konden we niet ter plekke vervangen. Daartegenover staat dat een aantal deelnemers nu met reserve onderdelen zit die zij toch niet hoefden te vervangen. Maar, het werkte, was leuk en vooral het zelf sleutelen, ‘dit is wat je moet doen’ werd zeer gewaardeerd.
Een aantal leden weet nu hoe je met je nieuwe stuurlint een achtje om je remgrepen draait, hoe je een sluitschakel ‘sluit’, het nut van een momentsleutel, het verschil tussen een rem- en derailleurkabel.
Op naar de rest van het seizoen. Het is in ieder geval uitstekend begonnen!